01 March 2015

עדיף להיות בריא ועשיר מאשר להיות חולה ועני

הכותרת הראשית הבוקר בYNET עוסקת בתחלואי מערכת הבריאות של ישראל.
לא בדיוק מה שאת רוצה לקרוא על הבוקר!
כתבה כזו, אודות אנשים חולים שלא מאשרים להם בדיקות או תרופות, מתפרסמת מידי פעם ותמיד אני תוהה "למה דוקא עכשו".
אני לקוחה של הכללית מאז ומתמיד, וכך גם משפחתי. קרה שנאלצנו לחכות לבדיקה זמן ארוך אבל לא קרה שלא אישרו לנו בדיקה. אבי, שנפטר מסרטן לפני כ-15 שנים, והיה לו ביטוח רפואי פרטי, לא נזקק לביטוח הפרטי וקיבל שירות מצויין מהכללית. כך גם קרובת משפחה קשישה נוספת שמתמודדת עם סרטן.
אבל ברשימה זו אני רוצה לדבר על משהו אחר, שעולם הרפואה רק מייצג ולאו דוקא מהווה את עצם העניין.
אנא קראו את הכתבה המרתקת שכתבה פרופסור אווה אילוז במוסף הארץ.
מתוך סיפור אישי נוגע ללב על מות אביה, שמייצג את מרבית החוליים של מערכת הבריאות הציבורית, היא מוליכה אותנו למסקנה העצובה שאנו חיים בחברה חולה.
ראשית - הרופאים
אמנם בתי הספר לרפואה בארץ נחשבים למעולים ומוציאים רופאים מצטיינים. אבל דבר אחד אין הם מלמדים ואני בספק אם הוא בכלל נבדק בעת שהם בוחרים את התלמידים שלהם וזה "אנושיות".
בשל קדושת החיים הקיצונית שאנו לוקים בה, כל מי שמתקרב לנקודת החיים-מוות מקבל מהחברה (או לוקח לעצמו) משהו מהאלוהות. הרופא מציל החיים באמת חושב שהוא כמעט אלוהים. ובתור שכזה הוא מזלזל בכל מי שמבקש את שירותיו.
הצניעות שאולי היתה בצעיר שהתחיל בלימודי הרפואה מתפוגגת לחלוטין כאשר הוא מסיים את ההתמחות שלו ומצטרף לצוות של בית החולים.
כולנו רוצים לגעת באלוהות
ראש הממשלה שלנו רוצה גם הוא להיות במקום הזה של נגיעה באלוהות בכך שהוא עוסק באיראן ולדעתו מציל את מדינת ישראל משואה שנייה.
וכך גם בצבא שלעיתים יוצא למבצע שגובל בהתאבדות כדי להציל חייל אחד, או מדינה שלמה שמחזירה מספר גבוה של מחבלים תמורת אדם אחד בשבי.
ובשביל הסיכוי הקטן להיות במקום הזה, הפכנו לחברה שדורסת את האדם הפשוט, את זה שבסך הכל רוצה לחיות את חייו בשקט.
הפכנו לחברה שמתעלמת מהשוליים ורואה רק את המרכז - את הקונצנזוס.
תנו לחיות בשקט
ומה בעצם רוצה האדם הפשוט?
שייתנו לו לחיות בשקט.
לא רוצה פאתוס בחיים. לא רוצה לחיות כל הזמן בקצה של ה"חיים או מוות".
רוצה לגור בבית נוח, שיהיה לו די כסף כדי להעניק חינוך טוב לילדיו, שיהיה לו די כסף כדי לאכול אוכל בריא ומאוזן, שתהיה לו עבודה ראוייה שבאמצעותה יוכל להשיג את כל הדברים הללו.

וכמובן, רוצה שתהיה לו מטרייה סבירה של שירותי בריאות הוגנים.

0 comments: